Dla początkujących

 09/01/2017
Witajcie, tutaj postanowiłam zebrać w całość swoją wiedzę na temat scrapbookingu. Strona ta jest przeznaczona dla osób, które chcą zacząć scrapować, ale gubią się w gąszczu sklepów, narzędzi, mediów, wykrojników i wszystkich innych "przydasi" przez co, nie wiedzą co warto kupić na początek swojej scrapowej przygody i mają w związku z tym dużo pytań.

LISTA SKLEPÓW mi znanych KLIK 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) Co to jest scrapbooking ?

Scrapbooking to ręczne wykonywanie albumów, dzienników, kartek i wielu innych rzeczy z kawałków ścinków, kolorowych papierów, ozdabianych za pomocą wszelkiego rodzaju kwiatów, koronek, perełek ...


2) Co kupić na początek - (tworzenie kartek, albumów, przepiśników, boksów, jakie narzędzia?

Na pewno trzeba kupić dobre narzędzia. Dobre to nie znaczy mega drogie. Musicie na spokojnie zrobić rozeznanie po okolicznych sklepach najlepiej stacjonarnie, pomacać, pooglądać i wtedy wybrać odpowiednie nożyczki czy linijkę. Na początku na pewno potrzebujecie: nożyczki, linijkę metalową, ołówek, gumkę do mazania, klej, taśmę dwustronnie klejącą, kosteczki dystansowe, nożyk do cięcia, matę samoregenerującą A3 (naprawdę ułatwia pracę). Zamiast maty można użyć grubej tektury. To są podstawy. Takie must have.
Teraz musicie się zastanowić co najpierw chcecie tworzyć ? czy kartki, czy albumy, czy mediować, czy tworzyć jakieś inne prace ....... gdy już określicie swój początkowy cel pora pooglądać inspiracje w internecie i porządnie przyglądnąć się takiej inspiracji, jakich elementów, kolorów użyła osoba do wykonania danej pracy.
Praktycznie każdy scrapbookingowy sklep prowadzi bloga, a na blogu zespół projektantek tz. DT (design team ) pokazuje przepiękne prace, często z tutorialami, wskazuje jak wykonać daną kartkę oraz jakich użyć produktów. Na początku nie polecam kupowania wzrokowo - to co wam się podoba, bo zobaczycie, że potem będziecie mieć masę rzeczy nie pasujących do siebie kolorami i stylistycznie.
Przemyślcie co i w jakich mniej więcej kolorach chcecie wykonać.
Jeśli kartkę - to pomyślcie z jakich papierów chcecie ją zrobić a dopiero potem dobierajcie do tych papierów dodatki.



Dobra metalowa LINIJKA to podstawa
Kupisz ją w sklepach dla plastyków lub plastycznych, stoiskach na działach w np OBI itp marketach.  U mnie najbardziej sprawdziły się metalowe, mam 20 cm, 30cm, 50cm. Oprócz nich mam plastykowe i wcale ich nie używam. Najczęściej używam 20 i 30 centymetrowej.










NOŻYCZKI
Tutaj na początku wystarczą takie około 15 cm średnie (to te zielone ) oraz malutkie (szaro-żółte) do precyzyjnego wycinania elementów.  




NOŻYK
Ja preferuję firmy OLFA. Inne u mnie się nie sprawdziły, bo kiwały się na boki oraz szybko tępiły. Jest bardzo pomocny gdy muszę dociąć takie minimalne różnice, lub wtedy gdy potrzebuję pociąć grubą tekturę czy beermatę (tz tektura introligatorska).




TRYMER
nie jest konieczny na początku, ale u mnie był jedną z pierwszych rzeczy, którą kupiłam, ponieważ pomimo dokładnego mierzenia odległości na papierze zawsze miałam nie równe boki. Pierwszy był firmy Fellowes format A4 zapłaciłam 50 zł i po miesiącu był tak tępy, że nie widziałam co mam z nim zrobić. Poleciał do kosza. Do tego był za krótki do papierów 30 cm i żałowałam że go kupiłam.
Drugim (moim ulubionym) jest trymer firmy Fiskars i bardzo go lubię jednak trochę brakuje mi dłuższego blatu roboczego (mimo że ma wyciągane ramię). Minus za nożyki które po ok. 3 miesiącach intensywnego użytkowania się tępią.
Kolejny trymer który posiadam jest z Biedronki, ten z kolei ma nożyk który jest okrągły. Jest w miarę dobry i używam tych dwóch urządzeń naprzemiennie wraz z nożykiem.
Poluję na jakiś fajny inny bo te jednak nie do końca są dla mnie idealne:) 


3) Klejenie - moje taśmy - klej.



Do wyboru mamy całą masę przeróżnych klei.  Ja osobiście korzystam z kilku. Głównie używam Magica. Ten klej to nic innego jak klej introligatorski CR. Pomimo że klej Magic ma bardzo słabe pękające opakowanie, to i tak go bardzo lubię. Ma świetną końcówkę aplikator i kosztuje około 2,60 zł a do tego wszędzie można go kupić. Skleja naprawdę mocno. Po wyschnięciu jest przeźroczysty, ale niestety jeśli przykleicie go bardzo niechlujnie, to  będzie go widać ponieważ pod światło go widać jak błyszczy się. Tworzy taką jakby powłoczkę. Jeśli robicie kartki to stosujcie go punktowo i bardzo cieniutko, bo po wyschnięciu, gdy nałożycie go bardzo dużo wasza kartka będzie nienaturalnie sztywna i z deka pofalowana, taka toporna i nie będzie to wyglądać estetycznie. Ja w wyniku prób i błędów kartki i jej kolejne warstwy przyklejam albo kosteczkami 3D albo na zmianę z taśmą dwustronnie klejącą. W zależności od tego jaki przyklejam element.
Ostatnio pokochałam klej Tracky Glue KLIK jest gęstszy od Magica mniej moczy papier i świetnie klei :)



Bardzo podobnym jest klej z USA Orginal Tracky Glue jednak ten jest bardziej gęstszy i schnie oraz przykleja się o wiele szybciej.




Fajny jest też preparat Glossy Accents firmy Ranger - używam go do szybkiego przyklejania perełek, kwiatuszków. Jednak tak naprawdę to preparat do uzyskania efektu kropelek rosy czy szkła. Schnie bardzo szybko, dlatego można go wykorzystać do przyklejania niewielkich elementów. Jednak najbardziej uwielbiam go do robienia kropelek na kwiatuszkach czy jako wykończenie pracy. Jest bardzo wydajny i gęsty a uzyskane kropelki są wypukłe i wyglądają jak prawdziwe krople.




TAŚMY
Oprócz tego zużywam bardzo dużo taśmy dwustronnie klejącej. Taśmy i kosteczki dystansowe mam od kilku producentów i naprawdę jeśli kupicie taką taśmę w sklepach scrapbookingowych, to są to taśmy, które bardzo dobrze się trzymają. Nie mam specjalnie ulubionego producenta. Z reguły przed zakupem przeliczam, gdzie jest najwięcej metrów taśmy i która wyjdzie mi najtaniej. Wtedy albo kupuje zapas, albo dobieram inne rzeczy tak, żeby koszt przesyłki był zrównoważony.




Taśmy mają różną grubość i szerokość. Te cieniutkie są jak błonka po sklejeniu kartki z kartką jest idealnie płasko. Drugie to tz. 3D czyli z powodzeniem zastępują nam kosteczki dystansowe. Używamy ich, gdy chcemy, aby nasz element lekko odstawał od powierzchni. Sprawdzają się gdy mamy do przyklejenia większe elementy i przyklejanie kosteczek zajęłoby nam wieki świetlne. Dlatego do większych powierzchni używam właśnie takich taśm i zamiast zużyć 20 kosteczek to przycinam kilka kawałeczków z taśmy i gotowe. Kupiłam kiedyś w tz. sklepie po 3 zł taśmę chińską i odradzam, bo nie nadaje się do niczego, niby klei mocno, ale to coś czego jest zrobiona to jakaś maź w postaci pianki. Rozwarstwiała się i do niczego nie nadała, poleciała do kosza.
W większości taśmy są udzieralne, czyli wystarczą nam tylko nasze ręce, jest to wygodne bo nie muszę za każdym razem sięgać po nożyczki. Dlatego czytajcie dobrze opisy pod produktami w sklepach.







4) Papiery do scrapbookingu - jakie?

Są to papiery bezkwasowe - bezdrzewne, tz. długowieczne :) ich kolory i wzory są specjalnie projektowane dla hobbystów, rękodzielników, dzięki czemu możemy wybierać w ogromnej ilości wzorów i kolorów. Przeważnie występują w wielkościach 30/30 cm, 15/15 cm, ale zdarzają się w formacie A4 lub innym. Najwygodniejsze dla mnie są te o wymiarach 30/30 cm. Możemy kupić papier jednostronnie zadrukowany lub dwustronnie. Na początku trochę żal było mi tych dwustronnych, gdy jedną z nich musiałam zakleić. Teraz po 3 latach nie ma to dla mnie znaczenia. Kupuję 2 sztuki i po problemie.
Papiery scrapookingowe z reguły są drukowane jako kolekcje o jednej tematyce i spójne kolorystycznie. Więc mamy do wyboru i do koloru :)  Możemy kupić jedną kolekcję i do tego dobrać sobie jeszcze po kilka arkuszy, które uznamy że będą nam potrzebne. Często kolekcje różnych firm pasują do siebie i możemy mieszać ze sobą tworząc ciekawe prace.

Ja przeważnie używam papierów o grubości 200 / 250 gm. Jednak każdy preferuje inne i trzeba na początku kupić sobie po jednym arkuszu z różnych firm i zrobić rozeznanie co pasuje a co nie. Dla mnie cieńsze są nie praktyczne i źle się z nimi pracuje. Po posmarowaniu klejem czy popsikaniu mgiełkami szybciej się falują i nie wygląda to fajnie. Praktycznie większość papierów czołowych producentów polskich i zagranicznych jest bardzo dobra. Bardzo lubię papiery od: UHK Gallery, Piątek 13, Galeria Papieru, kolekcje od Lemoncraft, Studio 75, Prima marketing, Go scrap, Graphic45, Rapa kivi, ScrapBerry's,  Craft&You.

 
5) Wykrojniki ogółem

Polecam poczytać TUTAJ lub wykrojniki sizzix-on-edge
Wykrojniki i maszynka to sprzęt który już troszkę kosztuje i wcale nie jest nam na początku, aż tak bardzo potrzebny. Z reguły kupujemy ją gdy naprawdę pokochamy scrapbooking i chcemy tworzyć dużo lub chcemy mieć nietypowe kształty z własnych papierów i kolorów. Często na grupach FB dziewczyny oferują gotowe scrapki, więc na początku można zaopatrzyć się u nich w odpowiednie wzory i sprawdzić czy faktycznie nam się to podoba i czy umiemy je wykorzystać w swoich pracach.




Wykrojniki to takie blaszki dzięki którymi możemy wycinać tz. scrapki. Aby móc korzystać z wykrojników trzeba zaopatrzyć się w podobną maszynkę o której piszę <TUTAJ> (nie koniecznie tej firmy co mam ja :) bo wybór maszynek oraz producentów wykrojników jest tak ogromy, że jest naprawdę w czym wybierać. Możemy dostać wykrojniki cienkie oraz grube. Cienkie możemy użyć w każdej maszynce wycinającej a grube tylko w niektórych. Dlatego należy dokładnie przeczytać opisy na stronach sklepów, jeśli zależy wam na użyciu grubych wykrojników. Dla przykładu podam firmę Sizzix Big Shot.

Moja MASZYNKA - więcej o niej tutaj -> Nellie-Press Boss mam ją od około 2 lat kupiłam TUTAJ





WARTO SZUKAĆ W GOOGLE :) wpisujecie frazy i pytania, internet jest skarbnicą wiedzy.
Szukajcie filmików i tutoriali. Przykładowe filmy TU - TU - TU




DŁUTKA (narzędzie) 
WŁASNE KWIATY
Jeśli chcecie tworzyć własnoręcznie kwiatki, to na początku proponuję wykonać gnieciuszki (link poniżej) dla bardziej wprawionych polecam dłutka kulkowe najlepiej metalowe. Przyda się tu również podkładka pod mysz, taka jakby piankowa, ponieważ ułatwia ona wytłaczanie płatków. Jednak to wszystko zależy od metody jaką chcecie robić swoje kwiatuszki oraz jaki uzyskać efekt. Kształt kwiatuszków zależy właśnie od metody ich wykonania. Więcej o tworzeniu kwiatuszków, ale bez użycia dłutka pisałam <TUTAJ>
Na FB jest grupa gdzie dziewczyny pokazują swoje cudne kwiatuchy KLIK
Jeśli chcecie więcej porad to szukajcie w GOOGLE i na You Tube np u Kasi  
Na blogu Agateria jest świetny kursik KLIK.  Musicie po prostu buszować po internecie :) bo dziewczyny zrobiły ogrom kursów na przeróżne kwiatuszki i w przeróżnych metodach.
Polecam filmy na You Tube np  Kasi gdzie Kasia i spora grupa zapalonych scraperek tłumaczy krok po kroku od podstaw co - jak - gdzie ..... ja wymiękam ..... po prostu nie mam czasu  i cierpliwości na kręcenie tutków :(



No comments: